Hevoset

Hevoset ja ponit

Opetushevosemme ovat kilttejä ja koulutettuja tehtäväänsä soveltuvia ratsuja. Hevoset ja ponit ovat koulutustasoltaan He B-A.

Hevosten hyvinvointi

Meille on tärkeää, että opetushevoset voivat hyvin. Siksi ne ruokitaan ruokintasuunnitelmien mukaan analysoiduilla, ensiluokkaisilla rehuilla jakaen ne useaan annokseen päivän aikana. Hevoset tarhataan laumoissa päivittäin ja kesällä ne pääsevät laitumelle. Osa poneista asuu pihatossa. Ulkotarhoissa on hyvät hiekkapohjat, tukevat sähköaidat, useimmissa sadesuoja katos, sekä riittävästi tilaa. Kesäaikaan tarhat yhdistyvät laitumiin (8ha alueelta), jolloin hevosilla on isot alueet vaeltaa.

Hevoset saavat toteuttaa lajinmukaisia tarpeitaan muiden hevosten kanssa. Jokaista hevosta hoidetaan yksilöllisesti sen tarpeiden mukaisesti. Huomioimme esimerkiksi loimitustarpeen, laumakavereiden valinnan, käsittelytavat, sekä muut terveyden ylläpitämiseen liittyvät asiat (esim. hieronta ja läpiratsastus).

Hevosten työmäärää tarkkaillaan ja pidetään kohtuullisena sen kykyihin ja kuntoon nähden. Keskimäärin hevoset työskentelevät 2h päivässä ja saavat yhden vapaapäivän viikossa.

Hevosen hyvinvoinnin huomioiminen tunnilla

Opettajamme tarkkailevat hevosten kuntoa ratsastustunnilla. Mikäli hevosessa esiintyy jotain poikkeavaa, eikä sitä voida korjata tunnilla, se lähetetään talliin ja hoidetaan asianmukaisesti. Hevosjaossa huomioimme hevoskohtaiset painorajat ja myös ratsastajan sopivuuden kyseiselle hevoselle. Painoraja tunneille on 80kg ja estetunneille 75kg. Toivomme ratsastajien kehittävän lihaskuntoaan ja tasapainoaan harrastamalla muitakin lajeja, kuin ratsastusta. Hevoselle on aina mukavampi kantaa tasapainoista, itsensä hallitsevaa ratsastajaa. Perusasioiden harjoitteleminen riittävän pitkään luo vankan perustan taidoille ja eteneminen seuraavalle tasolle tapahtuu aina hevosen hyvinvointia kunnioittaen.

Hevosten terveyden ylläpitäminen

Hevoset kengitetään ja tarkastetaan säännöllisesti ja ne saavat tarvittavat rokotukset, loishäädön, sekä hammashuollon. Tallilla käy myös hieroja säännöllisin väliajoin tekemässä lihashuoltoa hevosille. Tarvittaessa yhteistyö eläinlääkärimme tarkistaa ja hoitaa hevosia. Eläinlääkäri tuntee meidät ja hevosemme, jolloin apu ja neuvot ovat aina tarjolla.

Varustehuolto

Kaikkien ratsastajien tulisi pestä kuolaimet, puhdistaa varusteet, sekä harjata huovat ja vyöt ratsastuksen jälkeen. Näin ne pysyvät puhtaana, eivätkä aiheuta hevosille hankaumia. Hevosen huolellinen harjaus ja kavioiden puhdistus ennen ja jälkeen tunnin ovat tärkeitä hevosen hyvinvointiin liittyviä asioita. Hevosten varusteita huolletaan ja satuloita topataan säännöllisesti myös ammattilaisten toimesta. Satulahuovat ja vyöt pestään kerran viikossa ja muut esim. suojat tarpeen vaatiessa pesukoneessa.

Kaikki voivat vaikuttaa hevosten hyvinvointiin

Hevosten hyvinvoinnista huolehtivat henkilökunnan lisäksi kaikki tallilla käyvät. Voit omalla käytökselläsi luoda tallille rauhallisen ilmapiirin ja huolehtia hevosesta, sekä sen varusteista parhaan kykysi mukaan. Noudata tallin antamia ohjeita ja käyttäydy tallissa ja hevosten lähellä rauhallisesti. Autamme mielellämme hevostenkäsittelyssä ja hoitamisessa, kysy rohkeasti apua.

347430872_204885401982099_5830040542854194821_n
Hierontakurssi